Αυτοτελή / Πιστοποιημένα Σεμινάρια

(πατήστε στον τίτλο για ανάπτυξη του περιεχομένου)

«Κριτική Σκέψη: μέθοδος και ουσία»

στο CIIM

«Η στροφή «από τη διδασκαλία ύλης στη διδασκαλία μαθητών» καθορίζει σήμερα την ποιοτική διδασκαλία και εκπαίδευση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας, σε στάσεις δια βίου μάθησης, συμβίωσης και συνεργασίας…»  Πηγή: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού

Η κριτική σκέψη προτάσσεται επίσημα ως εκπαιδευτικό αίτημα τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Λείπει, ωστόσο, η συστηματική προσέγγιση τόσο στη μέθοδο της κριτικής όσο και στην ουσία της. Το CIIM, διαχρονικά πρωτοπόρο στην ποιοτική εκπαίδευση, προσφέρει, στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση, Ηγεσία και Διοίκηση», 12 πιστοποιημένα και αυτοτελή Σεμινάρια Κριτικής Σκέψης. Τα Σεμινάρια συνδυάζουν την πρωτότυπη θεωρία με την άσκηση στην κριτική σκέψη. Αποτελούν καινοτόμο εκπαιδευτική πρόταση για την Κύπρο και διεθνώς.


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ


  1. Κριτική και παθητική σκέψη

Η κριτική σκέψη αντιδιαστέλλεται, ως ενεργητική, από την παθητική ή αμέτοχη ή αυτόματη σκέψη. Σε ποιες περιπτώσεις σκεφτόμαστε παθητικά; Πώς η παθητική μπορεί να μετασχηματιστεί σε ενεργητική ή κριτική σκέψη;

  1. Ατομική και συλλογική κρίση

Οι άνθρωποι επηρεάζονται από τον κοινωνικό τους περίγυρο, από τη συνθήκη συνύπαρξής τους με άλλους ανθρώπους, δικούς τους ή ξένους. Πώς εξαρτάται η ατομική από τη συλλογική αντίληψη; Πώς η αντίληψη για τον εαυτό, επίσης, καθορίζεται από τις εντυπώσεις που καλλιεργούνται στο περιβάλλον μας για εμάς; Ποιος ο ρόλος της κριτικής σκέψης στο διαχωρισμό της ψευδαισθητικής από τη ρεαλιστική αντίληψη για τον εαυτό μας και τους άλλους;

  1. Ανθρωπισμός και κριτική σκέψη

Η κριτική σκέψη δεν είναι απλώς μέθοδος σκέψης, αντίδοτο στην παθητική σκέψη. Είναι σκέψη που αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα και την ταυτότητα του ατομικού ανθρώπου. Διαφυλάσσει την αξιοπρέπεια και την ανθρωπιά του.

  1. Κριτική σκέψη και εκπαίδευση

Αν η εκπαίδευση είναι ανθρωπιστική, ποια η θέση της κριτικής σκέψης στην εκπαίδευση; Ορίζουν επαρκώς τα αναλυτικά προγράμματα το περιεχόμενο που μπορεί να πάρει η κριτική σκέψη; Μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αυτενεργήσουν στην κατεύθυνση της συγκρότησης διδακτικών παραδειγμάτων κριτικής σκέψης, ανάλογα με τη διδακτέα ύλη;

  1. Η άσκηση της κρίσης

Η κρίση είναι ικανότητα. Όλες οι ικανότητες ασκούνται για να εμπεδωθούν και να διατηρηθούν. Η κρίση πώς ασκείται; Πώς η κριτική σκέψη γίνεται ικανότητα και πώς διατηρείται; Με ποιες ευκαιρίες και σε ποιες περιπτώσεις ασκείται η κρίση; Τι συνεπάγεται η άσκηση της κρίσης μας για τις ιδέες και τις αποφάσεις μας;

  1. Κανονική και ιδανική πραγματικότητα

Η κριτική σκέψη αναπτύσσεται υπό το πρίσμα του διαχωρισμού της κανονικής από μια ιδανική πραγματικότητα; Μήπως η κριτική σκέψη είναι ανεδαφική και αδυνατεί να προσδιορίσει ορθά τα συστατικά στοιχεία της υπό κρίση πραγματικότητας; Η ιδανική είναι ανέφικτη πραγματικότητα;

  1. Κρίση και Τέχνη

Πώς η Τέχνη ασκεί την ανθρώπινη κρίση; Ποιοι είναι κριτικοί καλλιτέχνες; Ποιες οι διαφορές της συμβατικής από την κριτική τέχνη; Μπορούν οι καλλιτέχνες να ασκούν κρίση χωρίς έναρθρο λόγο; Παραδείγματα κριτικών έργων τέχνης. Ποια η σχέση της καλλιτεχνικής κριτικής και της κριτικής σκέψης;

  1. Κρίση και Λογοτεχνία

Ποια λογοτεχνικά έργα είναι κλασικά κριτικά έργα; Ποια τα χαρακτηριστικά ενός κριτικού λογοτεχνικού έργου; Πώς η ανάγνωση κριτικής λογοτεχνίας ασκεί την κρίση; Είναι παράδειγμα προς μίμηση η κριτική λογοτεχνική γλώσσα; Ποια η σχέση της δημιουργικότητας στη λογοτεχνία με την κριτική σκέψη;

  1. Κρίση και Φιλοσοφία

Η αυθεντικά κριτική σκέψη είναι χαρακτηριστικά φιλοσοφική. Η φιλοσοφική κρίση είναι πρωτογενώς κρίση αμφιβολίας. Η αμφιβολία είναι το κυρίαρχο γενεσιουργό στοιχείο της κριτικής σκέψης. Ασκείται κανείς στην κρίση και τη Φιλοσοφία ταυτόχρονα; Ποιες οι απαιτήσεις της κριτικής και ποιες της φιλοσοφικής σκέψης;

  1. Κρίση και Επιστήμη

Ποια η συμβολή της Επιστήμης στην κριτική σκέψη; Ποια η συμβολή της κριτικής σκέψης στην Επιστήμη; Η κριτική είναι επιστημονική σκέψη; Η επιστημονική είναι κριτική σκέψη; Πότε η Επιστήμη παρεμποδίζει την κριτική σκέψη; Μελέτη περίπτωσης: η Επιστήμη ως κριτικός της Θρησκείας / η Θρησκεία ως κριτικός της Επιστήμης.

  1. Η κρίση σε εποχές κρίσης

Οι εποχές κρίσης ευνοούν την κριτική σκέψη; Μήπως οι εποχές κρίσης είναι απότοκο εποχών στις οποίες απουσιάζει ή υστερεί η κριτική σκέψη; Πώς η κριτική σκέψη μπορεί να συμβάλει στην υπέρβαση κρίσεων;

  1. Κριτική σκέψη και ελευθερία

Η κριτική σκέψη ως άσκηση ελευθερίας προϋποθέτει την ελευθερία; Πώς ορίζεται κριτικά η ελευθερία; Μπορεί η απελευθέρωση να μην εμπεριέχει την κριτική; Πόσα είδη υποδούλωσης υπάρχουν; Πόσες κριτικές διέξοδοι; Η κρίση είναι ελευθερία, όσο η ελευθερία είναι κρίση.


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ


Απευθύνεται σε: Εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές
Περίοδος διεξαγωγής: Μάρτιος – Δεκέμβριος 2018
Μέρες & ώρες διεξαγωγής: Δευτέρα και Τετάρτη (16.00 – 18.00), Λευκωσία & Λεμεσός
Κόστος:  €20 έκαστο / 6 σεμινάρια €100 / 12 σεμινάρια €200
Πληροφορίες / κράτηση θέσεων: 99288677, ioannis@ciim.ac.cy
Διδάσκων: Δρ Ιωάννης Σ. Χριστοδούλου, Διευθυντής MSc στην Εκπαίδευση, Ηγεσία και Διοίκηση


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  (ΛΕΥΚΩΣΙΑ & ΛΕΜΕΣΟΣ)


«Ανώτερη Παιδαγωγική: η ποιότητα στην αγωγή»
στο CIIM

«Η στροφή «από τη διδασκαλία ύλης στη διδασκαλία μαθητών» καθορίζει σήμερα την ποιοτική διδασκαλία και εκπαίδευση. …»  Πηγή: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού

Η ποιότητα στην αγωγή  είναι διαρκές ζητούμενο στην εκπαιδευτική πράξη και κομβική πολιτισμική επιταγή. Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση, Ηγεσία και Διοίκηση», στο CIIM, προσφέρει στους φοιτητές του και στο ευρύ κοινό των εκπαιδευτικών και γονέων 12 πιστοποιημένα και αυτοτελή Σεμινάρια στην Ανώτερη Παιδαγωγική. Η πολύχρονη εμπειρία μας στην ποιοτική εκπαίδευση, η εμπειρογνωμοσύνη και η απαιτητική προσέγγισή μας για την Παιδεία και την Αγωγή εγγυώνται το ανώτερο επίπεδο των Σεμιναρίων, τα οποία συνδυάζουν την πρωτότυπη θεωρία και τη βιωματική άσκηση.


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ


  1. Ο εκπαιδευτικός ως παιδαγωγός

Η παιδαγωγική ως καθήκον και ως ευκαιρία για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Ποια τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού ως παιδαγωγού; Ποιες οι προκλήσεις και ποιοι οι περιορισμοί στο παιδαγωγικό λειτούργημα του εκπαιδευτικού; Η προσωπικότητα του παιδιού και η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού.

  1. Ο γονιός ως παιδαγωγός

Απλώς γονιός ή παιδαγωγός; Η ιδιότητα του γονιού ως παιδαγωγού και άλλες ιδιότητες του γονιού. Οι παιδαγωγικές προσδοκίες των παιδιών από τους γονείς. Η βοήθεια που προσφέρουν τα παιδιά στους γονείς στο παιδαγωγικό τους έργο. Η οικογενειακή εστία ως παιδαγωγικό περιβάλλον. Πόσο σημαντική είναι η παιδαγωγική ηλικία του παιδιού για τον ενήλικο βίο και τις σχέσεις με τους γονείς του;

  1. Παιδαγωγική θεωρία και πράξη

Παιδαγωγικές θεωρήσεις και η πρακτική τους διάσταση. Το γνωστό πρόβλημα της διασύνδεσης θεωρίας και πράξης και η παιδαγωγική πρόκληση. Το ζήτημα του χρόνου στον προβληματισμό για τη θεωρία και την πράξη στην Παιδαγωγική. Ποιο το διακύβευμα μιας εσφαλμένης παιδαγωγικής θεωρίας; Ποιο το ζητούμενο μιας ορθής παιδαγωγικής θεώρησης;

  1. Η διαδικασία της παιδείας

Μορφές και στρατηγική της παιδαγωγικής διαδικασίας. Η μέθοδος της παιδαγωγικής επικοινωνίας. Οι θέσεις παιδαγωγού και παιδαγωγούμενου. Η διάρκεια της παιδείας. Ικανότητες και απαιτήσεις της παιδαγωγικής διαχείρισης. Προετοιμασία και επιτέλεση του παιδαγωγικού έργου.

  1. Η παιδαγωγική του παραδείγματος

Ποιος ο ρόλος του παραδείγματος στην παιδαγωγική πράξη; Ποιες οι μορφές που παίρνει ο παιδαγωγικός παραδειγματισμός; Παιδαγωγικά αντι-παραδείγματα. Παραδειγματικές τιμωρίες ή παραδειγματικές αμοιβές; Ο λόγος που πλαισιώνει το παιδαγωγικό παράδειγμα.  Πρότυπα παιδείας.

  1. Η παιδαγωγική του διαλόγου

Ο διάλογος ως παράγοντας οικογενειακής ανάπτυξης. Ο διάλογος ως μέσο εξέλιξης της παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο χρόνος του διαλόγου: αρχή και τέλος. Το περιεχόμενο της διαλογικής παιδαγωγικής πράξης. Οι μέτοχοι στον παιδαγωγικό διάλογο. Ο αντιδογματικός και διαλεκτικός χαρακτήρας της διαλογικής παιδαγωγικής. Ασκήσεις και παραδείγματα.

  1. Παιδαγωγική και Λογοτεχνία

Ποιες οι παιδαγωγικές διαστάσεις της Λογοτεχνίας; Λογοτεχνία της παιδαγωγικής πράξης (λογοτεχνικά παιδαγωγικά έργα). Οι παιδαγωγοί ως λογοτέχνες / οι λογοτέχνες ως παιδαγωγοί. Η παιδαγωγική της ποίησης και της πεζογραφίας. Παραδείγματα, αναγνώσματα και βιώματα.

  1. Παιδαγωγική και Φιλοσοφία

Πώς ο φιλοσοφικός λόγος επηρέασε διαχρονικά την παιδαγωγική; Πώς η Φιλοσοφία διαμορφώνεται ως παιδαγωγική; Ο παιδαγωγικός χαρακτήρας φιλοσοφικών κειμένων. Οι φιλόσοφοι ως παιδαγωγοί. Παραδείγματα, αναγνώσματα, βιώματα.

  1. Παιδαγωγική και Επιστήμη

Είναι η Παιδαγωγική επιστήμη; Ποια η σχέση της με τον επιστημονικό λόγο; Πώς επωφελείται η Παιδαγωγική από την επιστήμη; Από ποιες επιστήμες; Επιστημονικές μέθοδοι στην Παιδαγωγική.

  1. Η Παιδαγωγική στη σύγχρονη εποχή

Παλαιότερες και η σύγχρονη εποχή υπό το πρίσμα των παιδαγωγικών προκλήσεων. Συνεπάγεται η σύγχρονη εποχή ιδιαίτερες υποχρεώσεις για τους παιδαγωγούς; Παλαιά παιδαγωγική και σύγχρονη εποχή: διαχρονικές παιδαγωγικές προκλήσεις και σύγχρονη πραγματικότητα.

  1. Παιδαγωγική και εικονικός κόσμος

Εικονικός και πραγματικός κόσμος υπό το πρίσμα της Παιδαγωγικής. Πόσο επηρεάζουν την παιδαγωγική προσπάθεια τα βιώματα της εικονικής πραγματικότητας; Μπορεί η πληροφορική τεχνολογία να ενισχύσει την Παιδαγωγική; Σύγχρονα μέσα εικονικής επικοινωνίας και Παιδαγωγική.

  1. Η Παιδαγωγική ως ανώτερη γνώση

Για να μετασχηματιστεί η παιδαγωγική θεωρία σε πράξη προϋποτίθεται η θεωρία ως ανώτερη γνώση. Ποια τα χαρακτηριστικά της ανώτερης γνώσης γενικά; Ποιο το περιεχόμενο της ανώτερης παιδαγωγικής γνώσης που  μετουσιώνεται σε παιδαγωγική πράξη;


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ


Απευθύνεται σε: Εκπαιδευτικούς και γονείς
Περίοδος διεξαγωγής: Μάρτιος – Δεκέμβριος 2018
Μέρες & ώρες διεξαγωγής: Δευτέρα και Τετάρτη (18.00 – 20.00), Λευκωσία & Λεμεσός
Κόστος:  €20 έκαστο / 6 σεμινάρια €100 / 12 σεμινάρια €200
Πληροφορίες / κράτηση θέσεων: 99288677, ioannis@ciim.ac.cy
Διδάσκων: Δρ Ιωάννης Σ. Χριστοδούλου, Διευθυντής MSc στην Εκπαίδευση, Ηγεσία και Διοίκηση


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  (ΛΕΥΚΩΣΙΑ & ΛΕΜΕΣΟΣ)