Ήρεμη σκέψη και ψυχικό σθένος στην Εκπαίδευση
Δρ Ιωάννης Χριστοδούλου
Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος ‹‹ Εκπαίδευση, Ηγεσία και Διοίκηση ›› στο CIIM
Το εκπαιδευτικό συγκείμενο είναι ο χώρος που μπορεί να εκδηλωθεί δημιουργικό και μη δημιουργικό άγχος για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Η φυσική ένταση που συνεπάγεται η παιδαγωγική σχέση και το εκπαιδευτικό έργο αποτελεί δυνάμει παράγοντα αποδυνάμωσης, νοητικής και ψυχικής, ακόμα και σωματικής, για τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ερευνητικό ζητούμενο αλλά και αίτημα καθημερινής μέριμνας είναι η εξομάλυνση της εκπαιδευτικής συνθήκης, η γαλήνευση των εκπαιδευτικών ηθών και η ψυχική ανθεκτικότητα. Στην Εκπαίδευση, κατεξοχήν, πρέπει να γίνεται εφικτό να επικρατεί η ήρεμη σκέψη και, συνακόλουθα, η ψυχική γαλήνη των μετόχων στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, η δημιουργική ηρεμία στις μεταξύ τους σχέσεις. Αυτά, κιόλας, διασφαλίζουν την ψυχική αντοχή σε περιόδους όπως η πρόσφατη, της δοκιμασίας από την πανδημία. Στην εισήγηση θα επιχειρηθούν τα ακόλουθα: α) θα αποδοθεί το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου «ήρεμη σκέψη», β) θα επισημανθεί το όφελος που απορρέει από αυτό το «είδος» και το ήθος σκέψης, γ) θα παρουσιαστούν μέθοδοι επίτευξης του πρακτικού στόχου του ψυχικού σθένους και δ) θα δοθούν παραδείγματα για το πώς η σκέψη μπορεί να λειτουργεί ήρεμα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πράξης.